Manager zijn is geen gemakkelijke functie. Je hebt te maken met resultaatverantwoordelijkheid, problemen van en met werknemers en een overvolle agenda. Managers voelen zich de spin in het web en willen graag de controle hebben over wat er allemaal gebeurt op de afdeling. Ze zijn de probleemoplossers en vangen de steken op die medewerkers laten vallen. En daarnaast laten ze graag hun successen zien en zullen ze niet te koop lopen met wat er fout ging.
En dan kom je er achter dat het toch niet meevalt om al die ballen in de lucht te houden.
Terwijl de bedoeling van een leidinggevende is dat je een goed team weet te bouwen, een prettige werksfeer weet te creëren, mensen faciliteert zodat zij op de meest effectieve manier kunnen werken, je collega’s weet te inspireren tot een gezamenlijke doelstelling en dat je je mensen naar een hoger niveau weet te tillen. En dan wordt de manager een coach, en door te coachen geef je je teamleden de kans om te groeien. En dat is een belangrijke bron voor motivatie en bevlogenheid van medewerkers.
Maar hoe wordt een probleemoplosser nu een faciliterende coach?
Daarvoor heb je eigenlijk zelf eerst een coach nodig die je kan helpen met het beantwoorden van vragen over jouw manier van leidinggeven. Denk bijvoorbeeld aan:
Het coachen van een manager is een specifiek traject waarbij behalve naar de doelen van de manager ook gekeken moet worden naar de doelen van de afdeling. Omdat de leiderschapsstijl van de manager bepalend is voor het functioneren van het team.
Karin Stokkermans
Hofstraat 8
4741 AK Hoeven
Lidnummer: 103146