Feedback buro leas
Ik begrijp niet wat je bedoelt

Feedback

Feedback geven is nog niet zo eenvoudig en feedback ontvangen ook niet. Vaak wordt het krijgen van feedback gezien als kritiek, je functioneert niet goed. Maar eigenlijk is feedback voor jou een eyeopener. Bijvoorbeeld een collega die je erop attendeert dat je tijdens een vergadering veel op je telefoon zit. Jij wilt misschien in de gaten houden of er nog belangrijke mailtjes van klanten voorbij komen maar de ander ervaart het alsof jij niet betrokken bent bij het onderwerp. Feedback gaat om het verbeteren van de samenwerking, niet om frustraties uit te spreken.

Het geven van feedback is misschien nog moeilijker dan het ontvangen. Mensen zijn niet gewend om open en eerlijk collega's aan te spreken op hun gedrag. We zijn bang voor een negatieve reactie van de ander of misschien beschadig je de relatie wel. De manier van feedback geven is dan ook cruciaal. Spreek altijd vanuit jezelf. Ik merk dat je .... Ik heb er last van omdat.... Je zou me helpen wanneer je... Hiermee vraag je de ander om begrip te tonen voor jouw zienswijze.

En ander belangrijk voordeel is dat je bij de ander aangeeft waar jouw grenzen liggen of jouw verwachtingen.

Zolang de ander niet weet dat hij verkeerd bezig is, kun je diegene ook niets kwalijk nemen.  En hoewel het voor de ander misschien even moeilijk is, is eerlijke feedback, gericht op verbetering, uiteindelijk goed voor allebei. Het voorkomt escalatie, bevordert de communicatie en zal werkprocessen verbeteren.

En dan komen we op het volgende punt, de opvolging. Verandering van gedrag is een proces. Je kunt er niet vanuit gaan dat één gesprek ervoor zorgt dat het oude gedrag niet meer voorkomt. Er zal dus regelmatig aan herinnerd moeten worden. Soms kan dat door middel van een grapje in het voorbij gaan, of door even met elkaar te gaan zitten en zaken door te spreken. En soms is het nodig dat afspraken worden vastgelegd en dat er regelmatig gereflecteerd wordt op hoe het is gegaan. Ook dan is het geven van effectieve feedback met een positieve insteek onmisbaar.   

Het geven en ontvangen van feedback kun je leren. Buro Léas geeft trainingen en begeleidt teams waardoor feedback een vast onderdeel van de communicatie wordt.

Contact

Karin Stokkermans
P. Cuyperslaan 5
4741 DP Hoeven

Tel: 06-18268179
Email: info@buroleas.nl

LVV gecertificeerd

Lidnummer: 103146

Logo LVV gecertificeerd vertrouwenspersoon